نیکو ویلیامز با درخشش در یورو توجه بسیاری از تیم‌ها را در نقل و انتقالات به سمت خود جلب کرده است.

نیکو ویلیامز

به گزارش همشهری‌آنلاین، ستاره باسکی مدال یوروی خود را به مادرش تقدیم کرد، چرا که مادرش در فرار آنها از صحرا و کشور غنا به اسپانیا خیلی اذیت شده بود. نیکو تا پیش از ۲۰سالگی درکی از سختی‌هایی که والدینش در این راه کشیده بودند، نداشت. آنها زمانی که قصد داشتند قاچاقی به اسپانیا مهاجرت کنند، بین راه متوجه شدند قرار است نیکو به دنیا بیاید و وقتی به شهر ملیلا، هم‌مرز با اسپانیا رسیدند، هر دو روی حصار دستگیر شدند. وقتی که در زندان بودند، یک وکیل از سازمان غیردولتی کاتولیک به آنها گفت برای آنکه دیپورت نشوند، به دروغ بگویند از کشوری جنگ‌زده آمده‌اند و به‌خاطر همین ماریا و فلیکس به دولت اسپانیا گفتند اهل لیبریا هستند. موفقیت نیکو و برادر بزرگ‌ترش، اینیاکی که با هم در اتلتیک همبازی هستند، حاصل این دروغ بزرگ است. فلیکس، پدر خانواده برای گذران زندگی مجبور شد به لندن برود و در فروشگاهی کنار استمفوردبریج کار کند. آن زمان اینلاکی ۱۰و نیکو ۲ساله بود. اینیاکی ابتدا می‌خواست داور شود اما متوجه استعدادش به‌عنوان بازیکن شد. او به‌تدریج در ترکیب اصلی جا افتاد و ۲۰۳بازی پیاپی بدون محرومیت و مصدومیت در ترکیب اصلی بیلبائو انجام داد.

عملکرد نیکو

بارسلونا، چلسی، آرسنال و استون‌ویلا همزمان او را می‌خواهند. اتلتیک‌بیلبائو با او و برادرش فصل پیش پنجم لالیگا شدند و کوپا دل‌ری را با ۲پیروزی مقابل اتلتیکو و بارسلونا به‌دست آوردند که این نخستین جام مهم آنها از فصل ۸۴-۱۹۸۳بود.

از بین بازیکنان ۵لیگ برتر اروپا در فصل ۲۴-۲۰۲۳، فقط فلوریان ورتس (۱۹)، الکس بائنا، کوین دی‌بروینه و الکس گریمالدو (همگی ۱۷) بیشتر از ویلیامز (۱۶) در همه رقابت‌ها پاس گل داده‌اند. ویلیامز (۳۷بازی) غیراز کوین دی‌بروینه (۲۶) از بقیه بهترین گلسازان فصل گذشته اروپا بازی‌های کمتری انجام داده بود.

ویلیامز در فصل ۲۳-۲۰۲۲رکورد بهتری در گلزنی داشت ولی کمتر دیده شد. او ۹گل در ۴۳بازی زده بود و این فصل ۸گل در ۳۷بازی و البته ۱۶پاس‌گل داده که ۱۲تا بیش از فصل قبل با ۶بازی کمتر بود. این بازیکن ۲۲ساله، فصل را با ۲۴گل در تمام رقابت‌ها پایان داد. فقط ۸بازیکن لالیگا از او بهتر عمل کردند.

همه می‌دانند که نیکو دوست دارد دریبل بزند. از بین بازیکنانی که حداقل در ۱۵بازی لالیگا در فصل ۲۴-۲۰۲۳حضور داشتند، فقط ببه از رایو وایکانو (۵.۶) بیش از نیکو با ۳.۴دریبل در هر ۹۰دقیقه عملکرد بهتری داشت. حتی آمار وینیسیوس تکنیکی هم از او پایین‌تر بود.

او همچنین سهم خود را در دفاع انجام می‌دهد. فقط ۵بازیکن، ازجمله هم‌تیمی و برادر بزرگ‌ترش، ایناکی در یک‌سوم دفاعی حریفان بیش از نیکو ویلیامز (۲۳بار) صاحب توپ شدند و فقط ۱۳مهاجم در لیگ برتر اسپانیا بیش از او(۳۱) تکل انجام دادند.

نیکو ۱۲۲بار پیراهن اتلتیک را پوشیده و ایناکی ۳۰ساله ۴۲۱بار که ۲۰۳بار آن پشت‌سرهم بوده است. این دو برادر روی‌هم ۴۳بازی برای باشگاه باسکی انجام داده‌اند.

این زوج در فصل گذشته در خط حمله عملکردی عالی داشتند و ایناکی تنها بازیکن اتلتیک بود که در جریان بازی (۱۵۷) بیشتر از برادر کوچک‌ترش (۱۲۳) در شوت‌های تیم تأثیر داشت.

نیکو پیش از این ۱۴بازی ملی (۶بازی در ترکیب ابتدایی) برای تیم بزرگسالان اسپانیا داشته است، ازجمله ۴حضور در جام‌جهانی۲۰۲۲(یک شروع از ابتدای بازی). یورو۲۰۲۴نخستین تورنمنتی بود که ویلیامز به‌عنوان ستاره اصلی توسط سرمربی تیم یعنی لوییس دلا فوئنته به‌کار گرفته شد. او ۶بار در این رقابت‌ها از ابتدا در ترکیب بود و تنها بازی تشریفاتی با آلبانی را که تیم دوم اسپانیا به میدان رفت، از دست داد.

حضور نیکو در مهم‌ترین بازی گروه مرگ مقابل ایتالیای مدافع عنوان قهرمانی، تعیین‌کننده بود. ویلیامز در آن شب ۱۱دریبل انجام داد که ۴بار به سرانجام رسید. او در آن بازی ۵سانتر و ۴خلق موقعیت هم داشت. پس از آن بازی بود که جووانی دی‌لورنتزو، مدافع مستقیم این بازیکن به بازنشستگی از تیم ملی اندیشید. فقط جمال موسیالا در یک دیدار یورو (بازی آلمان مقابل دانمارک) به اندازه او اقدام به دریبل کرد. دوکو هم از بلژیک مقابل اسلواکی با ۶دریبل موفق از این دو نفر تکنیکی‌تر بود.

او ۲ گل و یک پاس‌گل در این تورنمنت داشت و با ۲۲سال و ۲روز دومین گلزن برتر ادوار یورو شد.

نیکو دسامبر۲۰۲۳قرارداد جدیدی با اتلتیک امضا کرد که تا پایان فصل ۲۷- ۲۰۲۶ اعتبار دارد. خود او با وجود رقم ناچیز فسخ قراردادش (حدود ۵۵میلیون یورو) اصراری به رفتن ندارد و دنبال ترک باشگاه دوران کودکی خود نیست. با این حال او به‌طور کامل چیزی را رد نکرده. نیکو در جریان یورو گفته بود: «در بیلبائو بسیار خوشحالم، قرارداد جدیدی امضا کرده‌ام و عملکرد خوبی در فصل گذشته داشتم. احساس می‌کنم در خانه هستم اما نمی‌دانم چه کار خواهم کرد. هیچ‌کس نمی‌تواند در مورد آینده به شما چیزی بگوید.» در یورو دوستی عمیقی بین او و یامال شکل گرفت و شاید این دوستی، این ستاره را متقاعد کند به بارسلونا برود. حضور این زوج در ترکیب بارسلونا می‌تواند حرکت رئال‌مادرید را که با جذب امباپه ترسناک‌تر شده است، خنثی کند.

ویلیامز رکورد بیشترین دریبلی را که (از سال ۱۹۸۰) توسط یک بازیکن اسپانیایی در یک دوره از مسابقات قهرمانی اروپا ثبت شده بود، ارتقا داد. او ۳۷اقدام به دریبل (۱۳موفق) داشت و بالاتر از لوبو کاراسکو در یورو۱۹۸۴و یامال در یورو۲۰۲۴(هر دو با ۳۳دریبل) قرار گرفت.

کد خبر 868510
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha